Kategorie
S

Stres

Krótkotrwały stres często powoduje wzrost energii i działa stymulująco , jednak solny  i długotrwały może mieć negatywny wpływ na zdrowie, zarówno fizyczne jak i psychiczne oraz być przyczyną   niebezpiecznych dla życia chorób.

Stres  jest nieodłączną częścią  naszego życia . doświadcza go każdy bez względu na wiek i warunki w jakich się znajduje. Gdy stajemy w obliczu zmian czy zagrożenia  lub przed jakimś  wyzwaniem, zawsze towarzyszy temu stres.

Stres atakuje nie tylko umysł, bardzo często doprowadza również do fizycznych zmian w organizmie. Dzieje się tak ponieważ przyczyna różnych zaburzęń  fizycznych najczęściej  tkwi w psychice człowieka.

Przyczyny stresu
We współczesnym świecie najczęstszymi przyczynami naszego stresu są sprawy związane z pracą, finansami, zdrowiem, życiem osobistym oraz otoczeniem, to sprawia, że czujemy ciągła presję.

Stres  powodują u nas wydarzenia, które  wywołują u nas uczucie niepokoju, niepewności i straty. W dodatku często takim wydarzeniom często  towarzyszy uczucie , ze wszystko wymyka się spod kontroli. Osoba, która ma pod kontrola swoje życie, może lepiej i dłużej funkcjonować , nawet w trudnych stresujących sytuacjach.

Odpowiedź na stres

niewielki stres może działać na organizm stymulująco, gdyż pod jego wpływem  zwiększa się ilość  naszej energii, co wyraźnie pomaga w osiągnięciu wybranych celów. Bez stresu  można nie być wystarczająco przygotowanym do podjęcia decyzji i dokonania prawidłowych i niezbędnych zmian. Problemy zaczynają się pokazywać dopiero wówczas, gdy przez długi czas jesteśmy narażeni na stresujące sytuacje.

Długotrwały i zbyt silny stres może być zagrożeniem dla zdrowia  i dobrego samopoczucia . W wyniku  ciągle utrzymującego się  podwyższonego poziomu adrenaliny w organizmie mogą rozwinąć się różne choroby  np. bezsenność,  ból głowy, pleców, wysokie ciśnienie, choroby serca. Bardzo często zdarza się, że ludzie pod wpływem stresu sięgają po alkohol, , papierosy, środki uspokajające.

Oznaki stresu:
Stres może się objawiać na wiele sposobów. Osoby znajdujące się w stanie stresu mogą zauważyć u siebie wiele z wymienionych niżej objawów

Oznaki fizyczne:

  • zadyszka lub kołatanie serca
  • kurcze mięśni
  • zaparcia lub biegunka
  • bóle głowy, migreny, mięśni, pleców, problemy ze skórą
  • szybkie męczenie się , bezsenność
  • ataki paniki
  • astma
  • częste uczucie zimna, drętwienie kończyn

Oznaki emocjonalne:

  • zdenerwowanie lub apatia
  • depresja
  • lęk i strach
  • płaczliwość
  • złość
  • płaczliwość
  • złość lub agresja

Zmiany zachowania

  • zaburzenia koncentracji
  • problemy z podejmowaniem decyzji
  • nadmierny apetyt, palenie lub picie alkoholu
  • nadmierna wybuchowość
  • utrata humoru
  • rezygnacja ze społecznej aktywności

Stres można kontrolować, należy nauczyć się jednak rozpoznawać jego objawy, gdyż tylko wtedy można mu przeciwdziałać. Najlepszymi sposobami na stres, są te, które  pomagają poradzić sobie z nim  samodzielnie. W śród tych sposobów na uwagę zasługują  m.in. specjalne ćwiczenia  relaksacyjne , które można wykonywać w samotności.

Jeden z typów terapii relaksacyjnej  polega na łączeniu kontrolowanego, głębokiego oddychania z równoczesnym rozluźnieniem mięśni.
Medytacja
W wielu technikach relaksacyjnych stosuje się różne formy medytacji, które pozwalają oderwać się od otaczającej rzeczywistości. Meddytacja może powodować zmianę rytmu serca  i oddychania, co prowadzi do zmniejszenia stresu. Myśli zwalniają, napięcie opada , a umysł i ciało wypełnia uczucie spokoju.

Ćwiczenia fizyczne pomagają usunąć napięcie fizyczne  i zrelaksować umysł, gdyż zauważają adrenalinę  oraz inne hormony produkowane podczas  stresu, powodując tym samym rozluźnienie mięśni. Poprawiają wytrzymałość  i sprężystość mięśni, a także sa korzystne dla serca i całego układu krążenia.

Niektórzy ludzie w trakcie wykonywania ćwiczeń fizycznych pozbywają się nurtujących ich problemów oraz zapewniają sobie  utrzymanie pewnego  poziomu aktywności . Inni natomiast podczas biegania  lub pływania skupiają się  właśnie na problemie  i znajdują jego rozwiązanie. Aktywność fizyczna powoduje, że człowiek czuje się lepiej.

Dzieje się tak dlatego, że do układu krwionośnego  uwalniane są substancje chemiczne, zwane endorfinami, które poprawiają nastrój. Może to spowodować podwyższenie samooceny, zmniejszenie uczucia lęku i depresji, a także zapewnić lepszy sen. Każda forma aktywności fizycznej może pomóc w zlikwidowaniu stresu.

Jak sobie radzić

  • Zaobserwuj, co Cię nadmiernie obciąża w życiu
  • Opanuj wiedzę odnośnie genezy i charakteru odczuć  odpowiedzialnych za stan nadmiernego napięcia.
  • Naucz się sztuki okresowego odprężania się.
  • W okresach  odpoczynku nie myśl o trudnościach. Pamiętaj: najlepsze idee powstają wtedy, kiedy w ogóle nie spodziewasz się , że mogą się narodzić
  • Ćwiczenia odprężające (trening autogenny, joga oddychanie torem brzusznym) są skuteczne  tylko wtedy, kiedy wykonywane są regularnie, bez obciążenia  psychicznego i przez dłuższy czas. Jest to warunek skutecznego zwalczania  stresu
  • Unikaj alkoholu i leków uspokajających. Sięgając po nie nie rozwiążesz problemów

Dodaj komentarz