Otyłość

Otyłość zagraża życiu. Otyli ludzie częściej niż inni  zapadają na niebezpieczne choroby układu krążenia, pęcherzyka żółciowego i niektóre nowotwory. Zabiegi operacyjne są dla nich bardziej ryzykowne. Otyłość zdarza się coraz częściej wśród dzieci i nastolatków.

Dlaczego ludzie są otyli

Szybkość  metabolizmu, to tempo, z jakim zużywa on energię. Już dawno zakładano, że  osoby szczupłe , mają szybki metabolizm, podczas, gdy osoby otyłe  – wolny, co usposabia do tego, by nadmiar kalorii odkładał się w postaci tłuszczu.

Brak wysiłku fizycznego i dieta

Brak wysiłku fizycznego jest  główna przyczyna otyłości w krajach rozwiniętych. Zmieniły się również nawyki żywieniowe. Producenci, żywności w odpowiedzieli na  zapotrzebowanie ciągle zajętych ludzi i oferują obecnie wysoko przetworzoną żywność. Znacznie łatwiej zjeść takie danie ni z tracić czas na przygotowanie.

Tak spreparowane pokarmy są  zwykle  skoncentrowanym źródłem kalorii, dostarczają za to mało składników odżywczych. Nieprzetworzone pokarmy czyli świeże owoce i warzywa  oraz pełne ziarna zbóż, są sycące, pożywne i znacznie trudniej się nim oprzeć. Potrzeba czasu by stać się osoba otyłą. Skuteczne leczenie otyłości jest również długoterminowe. Jego częścią musi być zrozumienie, że przyczynami przybierania na wadze  są nie tylko czynniki genetyczne, ale również brak aktywności, podjadanie i jedzenie dla poprawy nastroju.

Jak się zdrowo odchudzać

  • spisuj, co zjadasz, jak dużo
  • wyznacz cel, zdrowa jest stała utrata wagi  nie więcej niż 1 kg na tydzień, szybsze tempo utraty wagi oznacza, ze traci się tkankę mięśniową, a nie tłuszczową
  • ogranicz spożycie alkoholu
  • połącz dietę ze zwiększoną aktywnością fizyczną (np. codziennie ćwicz przez 30 minut)

Czego nie robić

  • nie daj się skusić na szybkie diety (koktajle, tabletki, itp.monotonne diety np. kapuściana), możesz szybko schudnąć, ale utyjesz szybko
  • nie jedz wysoko przetworzonych lub sztucznych pokarmów, włącz do swojej diety pokarmy nieprzetworzone, tj. brązowy ryż, chleb pełnoziarnisty, świeże owoce i warzywa
  • nie ufaj, że schudniesz jedząc  dietetyczne lub niskokaloryczne  produkty, tj. niskotłuszczowa margaryna, jogurt, lub ser, niskotłuszczowe napoje gazowane, niskokaloryczne chleby lub czekolada, ciastka, zupy
  • nie poddawaj się , powolna ale stała utrata masy ciała jest dla ciebie lepsza niż  szybkie chudnięcie

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz